Challenge Based Learning

Echte problemen oplossen

Onlangs hoorde ik mijn buurjongen vertellen dat hij zijn opleiding zo leuk vindt. Ik spitste mijn oren, en hij legde me uit: omdat hij échte problemen aan het oplossen is! Challenge Based Learning noemen ze dat in het HBO. De opdrachten zijn niet fictief, maar doen zich voor in iemands praktijksituatie. Het gaat niet meer om het behalen van een goed cijfer maar om de bevrediging van de diepere behoefte, om een positieve bijdrage te leven aan goede oplossingen voor échte vraagstukken. En ik dacht: “kon iederéén maar zo in zijn werk staan”. Uitgedaagd worden om creatief te zijn en aangezet te worden tot ontwikkeling omdat het leren relevant is; plezier en eergevoel aan elkaar koppelen en daardoor je werk ervaren als een soort spel…. het klinkt te mooi om waar te zijn. De lol van het vinden van de goede vragen en dwarsverbanden, van samenwerking en van het delen van kennis met anderen, de lol van de betrokkenheid en het samenspel. Het komt tot stand via eigenaarschap: je pakt zélf een echte uitdaging aan en dát geeft besef van relevantie. Om eerlijk te zijn: in de leergangen op het Veerhuis doen we niet anders.

Moeilijk kiezen uit een breed aanbod
Voel jij dat eigenaarschap bij je werk? En zo nee, wat pak je dan op om tot een nieuwe ontwikkeling te komen? We denken dan vaak aan opleidingen, workshops, trainingen of meer overzichtelijk seminars en symposia… Wat moet je kiezen?
Wie twijfelt er nou niét over het aangaan van een driejarige opleiding? Dat vraagt een grote investering  en na afloop moet je vaak alsnog behoorlijk aan de bak met jezelf om het geleerde op een vruchtbare manier in de praktijk te brengen. Opleiding en praktijk sluiten immers niet altijd op elkaar aan. Wie zegt dat dat in het Veerhuis anders is?
Workshops en trainingen gaan aan de andere kant voor je gevoel niet altijd diep genoeg. Er is een breed aanbod van seminars, workshops, trainingen en opleidingen op talloze vlakken, en niet alleen in het Veerhuis. Welke nadruk wil je leggen? Wat te kiezen?
Seminars en symposia lijken een veiliger keuze en kunnen je éventjes inspireren maar hebben meestal geen duurzaam effect. Als je niet goed kunt kiezen, loop je het risico om jezelf aan te treffen als de lezingen-en-symposium-hopper die blijft steken in wat ie al weet en kan. Je doet tijdens een seminar vaak nuttige kennis op maar wie is er vervolgens om je te helpen wanneer je ermee aan de slag wilt? Wat is dan effectiever, een workshop of training of individuele coaching?

5 momenten dat je echt graag iets wilt leren
Twee Amerikaanse experts op het gebied van bedrijfsopleidingen Bob Mosher en Conrad Gottfredson slaan de spijker op de kop door een heldere indeling van momenten waarop we echt graag iets willen leren. Namelijk wanneer we:

  1. voor de eerste keer iets gaan doen (nieuw)
  2. meer willen weten over wat we al hebben geleerd (meer)
  3. gaan toepassen wat we hebben geleerd. Hier hoort ook bij: plannen van wat we gaan doen, opfrissen van wat we misschien vergeten zijn en aanpassen van onze aanpak aan een unieke situatie (toepassen)
  4. oude routines moeten veranderen en nieuwe kennis nodig hebben om ons werk goed te doen (veranderen)
  5. tegen problemen aanlopen, wanneer dingen mislukken of anders gaan dan de bedoeling was (oplossen).

Voor de eerste twee werkt ‘ouderwets’ investeren in een groot leertraject of een bijscholing best goed omdat het je op gang helpt met een leerproces. Maar vooral voor de momenten drie, vier en vijf, waarbij de nadruk veel meer ligt op doen, is het verstandiger om je tijdens je werk te laten ondersteunen bij het leveren van prestaties.

Research shows that 80 percent of learning in the workplace occurs on the job, rather than in formal training sessions. Mosher en Gottfredson

Performance support
Er is tegenwoordig een breed palet aan minder langdurige leertrajecten, die je naast je werk – of op basis van je werk – kunt doen, gericht op toepasbaarheid en verstevigen van je vaardigheden. En dat is zeker stimulerend voor je ontwikkeling. Vaker kleine leeruitstapjes maken, die direct aansluiten op wat je nu nodig hebt in je werk, dat is veelal vruchtbaarder dan lang investeren in iets waarvan je eigenlijk niet goed weet waarvoor je het doet.
Sterker nog, wanneer het je ontbreekt aan kleine leeruitstapjes na afloop van een grote opleiding, heeft die opleiding vaak ook geen zin. De clou zit hem er toch in dat je input en toepassing met elkaar kunt verbinden. Dát hebben we in het Veerhuis heel goed in de vingers.
Professionaliseren is een doorgaande ontwikkeling waarin je performance beter wordt door je op het juiste moment heel gericht te laten voeden en ondersteunen. Je hebt slimme terugkoppeling en vriendelijke mensen nodig, die je de juiste kennis aanreiken als je te maken krijgt met één van de vijf momenten waarop je iets moet leren. Een goed ondersteunend terugkoppelingssysteem helpt je om de diepte in te gaan, om jouw waarom-vragen te beantwoorden en om aanverwanten inzichten te onderzoeken. Dat brengt je bij het inoefenen, uitrijpen en fijn slijpen van iets wat uiteindelijk je permanente toewijding en betrokkenheid vraagt. En op meer dan één manier.

Van alles wat
Daarom bieden we in het Veerhuis na en naast een driejarige leergang Samenlevingskunst een breed palet aan van momenten om steeds terug te kunnen komen, te verdiepen en in te oefenen. Challenge Based learning is bij ons: de uitdaging oppakken om jezelf en de wereld in een permanente ontwikkeling te brengen in de richting van een nieuwe economie. Deze opdracht is verre van fictief, maar doet zich voor in de praktijksituatie van ons allemaal. En reken maar dat het dan gaat om de bevrediging van de diepere behoefte, om een positieve bijdrage te leven aan goede oplossingen voor échte vraagstukken.

  • Interessant blog? En wil je meer?

    Schrijf je dan in en ontvang elke maand inspirerende blogs, nieuwe ideeën en de agenda van het Veerhuis.
  • eenvoudig opzeggen  |  1 email / maand  |  je privacy is goed geregeld

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *